CRM trainingen

Terugkijkend op 2019 ben ik trots op de bijdragen die ik dankzij Medsim heb kunnen leveren aan het verbeteren van de communicatie in de gezondheidszorg.

Niet alleen heb ik verloskunde-afdelingen getraind, ook mocht ik een OK-afdeling trainen, een spoedeisende hulp en voor het eerst een scopie-afdeling.Ik verbaas me er nog steeds over hoe met kleine oefeningen gecombineerd met een beetje theorie en simulatietrainingen (met bijna levensechte simulatiepop, Simman of Victoria) grote stappen gemaakt kunnen worden in teams die van zichzelf denken te zien dat ‘ze het al goed doen’.

In de trainingen die ik noemde is telkens een globale herhaling geven van de CRM-theorie (ook omdat er altijd nieuwe mensen bij de training zitten die er nog niet van gehoord hebben) om vervolgens de focus te leggen op 2 van de volgende items: briefing, SBRA/iSBARr, Closed Loop, 10voor10, protocollen, debriefing, speak up/invite.

Natuurlijk is het altijd spannend om gefilmd te worden tijdens een simulatie, maar als blijkt dat dit veilig gebeurt en alleen tijdens de nabespreking wordt gebruikt, is die spanning al snel weg.

Geen mooier compliment als teamleden die denken dat er weinig winst te behalen is in patiĆ«ntveiligheid in hun team, na afloop zeggen dat ze gemotiveerd aan de slag willen met de ’tools’ die ze geoefend hebben.

Simman
Victoria